64MM DR KETELWAGEN 52-53-17
|
||||||||||||||||||
VOORBEELD Er zijn vele soorten lading die per spoor vervoerd worden. Voor vloeistoffen zijn er speciale ketelwagens beschikbaar, waarin uiteenlopende vloeistoffen worden vervoerd, variërend van olie en chloor tot vet en water. In het midden van de 20e eeuw was er een enorme diversiteit aan ketelwagens, voornamelijk omdat veel bedrijven hun eigen "private" wagons hadden, aangepast aan hun specifieke behoeften. Tegenwoordig zijn tweeassige ketelwagens zeldzaam geworden. Bij de Harzer Schmalspurbahnen zijn er nog drie bewaard gebleven, die elk sterk van elkaar verschillen. De herkomst van deze wagons is lastig te achterhalen. De drie wagens worden nu gebruikt als wateropslag voor de bestrijding van bosbranden. Ze zijn door de HSB aangepast om het bluswerk zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en zijn rood overgeschilderd. De wagons staan op strategische stations op rollwagens. Eén van deze drie ketelwagens diende als voorbeeld voor ons model. MODEL Het model toont de ketelwagen uit het DR-tijdperk III. Er is veel aandacht besteed aan de detaillering en omzetting in model. Het model is gemaakt van hoogwaardige kunststof en nauwkeurig nagemaakt in schaal 1:22,5. De wagon is ontworpen volgens de geldende Spoor II-normen en uitgerust met edelstalen wielen. Kogelgelagerde assen zorgen voor de beste rijeigenschappen. Daarnaast is het model voorzien van verende buffers en verende assen. Het model kan worden uitgerust met echte schroefkoppelingen (Art. Nr. 0006-0102). Dit model is speciaal ontwikkeld als lading voor onze Rollbocken (onder andere Art.Nrs. 0005-0201 en 0005-0301), waardoor het mogelijk is het Rollbockverkeer in model volledig na te bootsen. De bijpassende Rollbockgrube is verkrijgbaar onder Art. Nr. 0005-0001. Wij raden aan dit model te gebruiken op bogen met een minimale radius van 120 cm. |
Foto 1: Ketelwagen 52-53-17. Foto 2: Ketelwagen weergegeven in DR tijdperk III uitvoering. Foto 3: Ketelwagen 52-53-17. Foto 4: Het voorbeeld, bij de HSB, aangepast als bluswagen. Toestand 2002. |