DR ROLLBOCK REMWAGEN (ORD) 99-01-89 (NIEUW 2022)
HET VOORBEELD

Aan het einde van de 19e eeuw werd er in de Duitse Harz een spoorlijn aangelegd; de Nordhausen Wernigeroder Eisenbahn (NWE). Omdat de lijn door bergachtig gebied moest lopen, werd de lijn als smalspoorlijn aangelegd. Om het overladen van goederen te voorkomen, werden normaalspoorgoederenwagons met behulp van Rollbocken over de smalspoorlijn vervoerd. De Rollbocken werden aanvankelijk met behulp van koppelstangen gekoppeld. Dit was een zware belasting voor de medewerkers. Daarom werden er tussen 1922 en 1926 zes zogenaamde Open Rangeerdienst Wagons (Ord) aangeschaft. Deze kregen de nummers NWE 1001 - 1003 en 1011 - 1013. De wagons waren aan beide zijden voorzien van een koppelingsmogelijkheid met zowel smalspoor- als normaalspoormaterieel. Een Rollbocktreineenheid werd dan altijd tussen twee Ord wagens ingesloten. Zo kon men altijd rijden, rangeren en omlopen.
In 1949 werden de wagons eigendom van de Deutsche Reichsbahn (DR). Daar kregen ze de nummers 99-01-89 - 99-01-94.
In 1993 kwamen de wagons in handen van de Harzer Schmalspoorbahnen (HSB) die de wagons omnummerde in 99-09-89, 99-09-91 t/m 99-09-93. De andere twee waren reeds door de DR gesloopt. Van de, in totaal, zes wagons zijn er dus nog 4 bewaard gebleven. Drie bij de HSB en n is inmiddels verkocht aan de DEV in Bruchhausen-Vilsen.
- 99-09-89: DEV in revisie
- 99-09-91: HSB Museal gerestaureerd
- 99-09-92: HSB Museal gerestaureerd
- 99-09-93: HSB Niet bedrijfsvaardig

99-01-89 is een bijzonderheid. En van de normaalspoorbufferbalken is zo aangebracht, dat men er normaalspoorwagens op 3-rail spoor mee kan rangeren. De normaalspoorwagon staat daarbij niet op Rollbocken. Dit was speciaal gedaan om het rangeren op het overlaadstation in Wernigerode te vergemakkelijken.

HET MODEL

We hebben 99-01-89 nu ook in model omgezet. Met dit model is het mogelijk met behulp van 3-rail, de normaalspoorzijde van de Rollbockgrube te bedienen. Het model is uit hoogwaardig kunststof vervaardigd, dat door en door gekleurd is. Het model is voorzien van edelstalen wielbanden. kogelgelagerde assen zorgen voor de beste rijeigenschappen. De normaalspoorbuffers zijn geveerd.

Het model is (precies zoals zijn voorbeeld) ontwikkeld als koppelwagen tussen normaalspoormaterieel en smalspoormaterieel. Daarvoor beschikt het model over (de door ons inmiddels veel toegepaste) trechterkoppelingen. Als lading liggen in de wagon immitatie betonblokken. Wij bevelen aan deze wagons in samenhang met onze normaalspoorwagons te gebruiken op bogen met een radius vanaf 120 cm. Het gebruik op een kleinere bogen is technisch mogelijk, maar kan bij langere treinen tot ontsporing leiden.



Handleiding:

Art. Nr.: 0005-0905
Prijs: 229,00 incl. btw.
Levertijd: Q2 2022
Levering: Exclusief verzendkosten
(Nederland 9,95)


Foto 1: Rollbock remwagen 99-01-89.


Foto 2: Zoals u van ons gewend bent is dit model
uitgerust met kogellagerassen, metalen wielen en verende buffers.


Foto 3: De wagons beschikken over veel details.


Foto 4: De beschrifting is volgens voorbeeld en zuiver aangebracht.


Foto 5: Speciaal ontwikkeld in samenhang
met ons assortiment normaalspoormaterieel en Rollbocken.


Foto 6: Goed te herkennen, de asymmetrische bufferbalk voor
het 3-railverkeer.


Foto 7: 3-rail rangeren is nu mogelijk met deze wagon.


Foto 8: Met deze wagon is nu ook de normaalspoorzijde
van de Rollbockgrube te bedienen.


Foto 9: 3-railverkeer.